2011-07-07

Min Enkla VinbärsSaft



Receptet jag använder kommer från mitt "slagskepp" i kokboksamlingen, Bonniers Stora kokbok! Jag använder mig oftast av grundreceptet. Och jag har ingen saftmaja, utan kokar i gryta och silar genom en silduk. 


Jag har samlat på min några flaskor i gammal stil med snäpp-lock och det är lite fint att sätta etiketter på, tycker jag. Sen blir det vackert att titta på i skafferiet! ;)






Så här gör jag. Jag diskar mina flaskor noga och sköljer dem med Atamon innan jag börjar med saften. Därefter kokar jag upp mängden vatten och tillsätter bären. När det kokat upp, får det stå och puttra i 10 minuter. Därefter silar jag av saften genom en silduk och mäter hur mycket saft det blir. Det brukar bli 1½liter saft på grundreceptet, men det går givetvis att dubbla. Sen häller jag saften i en ren gryta, och låter det koka upp. Då tillsätter jag socker och låter det sjuda i 10 minuter, så att sockret verkligen har smält. Skumma av noga! Ta lite av den varma saften och blanda med Natriumbensoatet, blanda sedan ner i den stora saftmängden. Häll upp på flaskorna, ända upp och förslut direkt! Låt kallna, sedan är det bara att blanda med vatten och is, till lagom styrka! *Gott!*


Nu ska jag ut och måla lite på huset, medan jag har skuggsida!
//Mia

Inga kommentarer: