2011-11-07

Lätt-Lagat till middag!

Vad ska vi ha till middag?
...den vanliga frågan, samma sak varje dag! Är det så hos er också? 


För några år sedan, var jag hemma hos min bästa väninna och fikade. Och då såg jag en liten lapp på kylskåpet, hos henne. På den stod det Veckans meny; måndag-fredag. Alla vardagar var planerade..!
 Gud vad smart tänkte jag, och snodde den ide'n. Det är några år sedan nu, men jag har följt hennes exempel sen dess. (kanske inte varje vecka, men nästan)

Sååå himla skönt att slippa fundera varje dag vad man ska äta till middag. När man är på väg hem från jobbet, alla är superhungriga och man vill få något färdigt fort... Ibland köper man något färdigt för att man kommer inte på något bra. Eller hur!? ;)


Jag gör såhär; matplanerar veckans middagar, skriver inköpslista och veckohandlar! *klart!*
Barnen gillar att kolla lappen på kylen och se vad som väntar för middag, och självklart är de gärna med och planerar också.

Pssst; det blir betydligt billigare och kräver inte så himla mycket extra tid att göra det själv, än att "köpa tjänsten" typ Matkassen och allt vad de heter...

Pssst 2: Jag är för kräsen, för att låta någon annan välja ut vilken skinka jag vill köpa tex.. tänk att få en med massa fett på eller få äpplen med fläckar på.. usch..! ;)

Ett litet tips som underlättar vardagen lite... :)
Ha en fin kväll!

Kram Mia

4 kommentarer:

Maria sa...

Jag gör samma sak! Planerar maten och handlar för en vecka i taget. Ett tag, hade jag svårt att få till det, eftersom jag hjälpte till så mycket vid husbygget, ett tag. Men nu så har jag hittat tillbaka till den rutinen. Skönt!
Kram / Maria
P.S Jag är inte stammis hos pizzerian, men har nog snackat en del med honom, de få ggr jag är där ;) :)

Marias Hörna - Njut av livet ♥ sa...

Vad ni är duktiga. Detta har jag tänkt så många gånger men aldrig kommit till skott. Ja hur svårt kan det vara. Såååå nu mina vänner sätter jag igång med detta. Kram och tack från Maria

Life's Silverlining and I sa...

Ja vi gör så också, jag skriver på en "blackboard"tavla. där har jag också veckans aktiviteter.
Fint gjort inlägg så skrivet på lappen!
kram

Casa bianca di Mia sa...

Tack, vad goa ni är!

Jag tycker det underlättar en hel del. Ibland kanske jag byter dag, men det är ju strunt samma..

Maria, jag tror nog att du lever på pizza! hihi.. Nä, skämt åtsido! Han tyckte du var snygg förstår du väl, det är därför han känner igen dig! :)

KRam på er!